Ets a: Portada > Cultura > Història

Història

Torroja deu el seu nom a una antiga torre musulmana dels segles X i XI anomenada Torre Roja, que fou construïda com a torre de vigilància i comunicació amb altres llocs veïns.

El poble ja és esmentat en la carta de població de Poboleda, l'any 1270, però la fundació de la vila data de 1261.

Formà part des del primer moment del Priorat d'Escaladei, que en percebia els delmes i les primícies i hi exercia la jurisdicció. Jaume II atorgà el domini directe i el mer imperi al comte de Prades. L'any 1319 tenia ja església propia.

Durant la Guerra dels Segadors, els monjos de la Cartoixa, i per tant els pobles del Priorat, es posaren al costat de la causa catalana per lluitar contra l'invasor Felip IV.

Torroja, durant la guerra de Successió, es pronuncià a favor de l'arxiduc Carles. Tot i que es tenen poques dades sembla ser que la guerra tingué poca incidència demogràfica al poble.

El poble col.laborà en la Guerra del Francès, amb la mobilització dels sometents i l'aportació d'or i argent.

L'exèrcit napoleònic hi entrà unes quantes vegades.

Durant les guerres carlines el poble es fortificà i fou atacat pels carlins. L'any 1868 es constituí la Junta Revolucionaria Local, que féu dimitir  l'Ajuntament, però fou liquidada molt aviat pel comandant general de Tarragona.

© Ajuntament de Torroja del Priorat, Tots els drets reservats - Qui som? - Normes de privacitat

Amb el suport de: Diputació de Tarragona. Logo Consell Comarcal del Priorat. Logo Consorci Administració Oberta de Catalunya. Logo